On see mees või eesel? Jõledad matsid Tallinna ühistranspordis

12.05.2019 22:15
Feliks Saarevet Foto: A.Pärtel
Kommentaarid
2
Foto:

Linnatranspordis võib kohata mitut sorti ülbikuid. Kõige sagedamini on need noored jõmmid.

Tasuta ühistransport on väga hea asi. Sellele ei saa vastu vaielda ükski terve mõistusega inimene. Vastuvaidlejad on mõned rikkurid poliitilistel põhjustel, s.o vihast Keskerakonna vastu.
Kahjuks esineb selle hüve kasutamisel pidevalt teiste kasutajate huvide rikkumisi. Algab see juba transpordivahendi lõpp-peatusest kui reisijad püüavad ustest väljuda, aga neil seisab mõne sentimeetri kaugusel inimmüür, kes tahab esimesena sisse pääseda ning arvab, et saab siis kiiremini sisse kui takistab saabujate väljumist.
Kujutage nüüd ette, kui füüsiliselt tugevat purjus meest takistatakse väljumast. Ta võib takistajale anda paraja hoobi. Parimal juhul annab ta aga löögi õlaga. Või läheb vihasena koju ja peksab naist või lapsi. Kas seda on tarvis? Siin aitaks kui ca 1-1,5 meetrit äärekivist tõmmata kollane triip, mille ületamine enne reisijate väljumist oleks trahvitav.
Järgmine asi on reisijate paiknemine. Paljud seisavad ka pooltühjas liiklusvahendis püsti. Aga vahel tuleb teha kiirpidurdus ja osa neist reisijaist kukub ning iga kuu murrab keegi niimoodi mõne kondi ja hakkab linnavalitsust süüdistama. Seisjad takistavad ka teistel sisenemist-väljumist. Seda enam, et tavaliselt on kõigil seljakotid ja teine kottki veel õlal. Tavaliselt kogunevad nad ka uste juurde. Ka neid oleks vaja rahaliselt depremeerida.

Ebausk aknaaluse koha teemal
Edasi tulevad kahel istmel istujad. Nimelt istuvad nad vahekäigupoolsel istmel ja panevad oma kotid akna poole. Vahel on aga aknapoolne iste täiesti tühi. Kui küsid, miks nii, siis on sagedasem vastus: „Ma lähen varsti maha.“ Aga maha läheme me kõik. Mõni vanem naine on aga tunnistanud, et avarii puhul saavad akna pool istujad surma.
Kunagi sügisel porisel ajal sõitsin bussis nr 36. Bussijuhi kabiini taga istus vahekäigupoosel istmel ca 25aastane noormees ja aknapool oli tohutu spordikott. Tuli peale ca 80aastane mees ja palus viisakalt luba istuda. Noormees ei reageerinud kuidagi. Kuna buss oli täis, jäi vanur seisma, kuid oma jultumuses hakkas noormehe kohta tegema sõnalist kriitikat. Mõne aja möödudes virutas noormees vanurile tugeva hoobi rindu öeldes: „Eks sa siis istu kui tahad!“
Vanur kukkus juhikabiini kõrvale porisse ja jäi vait. Mõlemad rääkisid puhtas eesti keeles. Bussijuht ei reageerinud kuidagi. Naised hakkasid noormeest tänitama, kuid karistada selle eest ei saanud.

On see nüüd mees või eesel?
Transpordivahendites tuleks keelata ka süstemaatiline lõugamine ja hirnumine. Lõugajad on peamiselt vanemad purjus mehed, kes räägivad väga kõva häälega mobiiltelefoniga ja arvavad, et vaiksemalt rääkides partner neid ei kuule.
Hirnujad kogunevad tavaliselt tahaistmele, on noored ja tavaliselt kergelt purjus. Nende „pealik“ räägib nn „naljaloo“, siis hirnuvad kõik jõugu liikmed 15-20 sekundit kõvasti, kuigi räägitus pole nalja ollagi. Kes ei hirnu, sel pole lootustki jõugu juhi soosingusse saada. Pärast hirnumise lõppu on paar minutit vaikne, sest pealik räägib vaikse häälega järjekordse „nalja“. Sellele järgneb jälle võimas pikk hirnumine. Ja seda niikaua kuni buss jõuab lõpp-peatusse. Enamus hirnumisi toimub õhtuti. Kui pead seda 20 minutit järjest kuulama, siis tüütab see ära.

Kui tagumik ei mahu toolile
Mõningaid pretensioone on ka liiklusvahendite kohta. Mõnel trollil on esimese ja teise ukse vahel ainult kolm istet keskmisele ameeriklasele (ca 200 kg), kuigi ei ole kunagi näinud keskmisi ameeriklasi trolle kasutamas.
Teiseks on äärmiselt ebamugav kui kahekohalise istme vahekäigupoolse istme serval on mingisugune torust konstruktsioon, mis takistab istumist, sest sageli laiutab aknapool istuja pooleteist istme peal ja hilisem tulija peab istuma toru peale. Ilmselt on torukõveriku ülesanne takistada tugevalt purjus inimesel maha kukkuda. Aga kas normaalsed reisijad peavad sellepärast kannatama? Osades bussides on sellised tõkkerauad ülestõstetavad.
Veel oleks mul palve, et transpordivahendid peatuksid mitte kaugemal kui 20cm kõnnitee äärekivist. Praegu on see vahemaa sageli 50-60cm, mis teeb vanematel inimestel väljumise ja eriti sisenemise raskeks ning ohtlikuks.

Vaadatud 1805 korda

Ole esimene, kes kommenteerib...

ühine Hillar Kohviga, saate kooshalajate "meediakanali" ehk väikese blogi, mida inimesed loevad enese lõbustamiseks.

Jäta kommentaar
Korda turvakoodi