Reet Kudu: Rail Baltic võiks olla rahvaid ühendav nagu Balti kett

21.05.2017 19:30
Reet Kudu
Kommentaarid
0
Foto:

Balti riike ühendav kiirraudtee oleks võinud anda kolmele väikevabariigile samasuguse positiivse ühinemislaengu nagu kunagi Balti kett. Miks ta pole seda teinud ja on muutunud, vastupidi, paljude viha objektiks?

Eelkõige vist seepärast, et rahvast uue projekti arutamisse kohe algusest peale ei kaasatud. Või vaikisid praegused nõuandja hoopis ise liiga kaua?
Kus olid akadeemilised ja austatud looduskaitsjad siis, kui veel kiirrongi kulgu läbi Eesti muuta oleks saanud? Kus olid avalikud protestikõned ja ettepanekud, mida saanuks esialgses planeerimises kindlasti mõistlikult arvestada? Projekt käivitati ju mitu aastat tagasi. Miks Rail Balticu hing ja juht Siim Kallas kohe alguses oma sõpradest akadeemikute ja loodust kaitsva rahvaga asju selgeks ei rääkinud, nagu tegid seda Balti keti korraldajad?
Balti kett ei oleks kogu maailmas praegu kuulus, kui ketis oleks seisnud ainult selle idee väljanuputaja Edgar Savisaar. Balti keti loomine vajas rahvajuhti, kes suudaks inimesi veenda, et pikk rodu inimesi seismas Eestist Leeduni pole jabur ega tüütu, vaid suurepärane võimalus innustada kogu rahvast uskuma vabaduse võimalikkusse. Kes vaidleks praegu Balti keti tohutu mõju vastu? Mitte keegi, sest vabadus on tänaseni püha sõna.

Püha on ka liikumisvabadus
Minu jaoks on endiselt püha liikumis- ja suhtlemisvabadus, mille tagaks lisaks kõigele muule ka kaasaegne rongiliiklus. Ometi ollakse selle püha vabaduse vastu täis samavõrd püha viha. Ja olulisimad pole protestis keerulised majanduslikud analüüsid, vaid minnakse võitlema justkui mingi välismaise võlukoletise vastu, kellel arusaamatu võõrkeelne nimi - Rail Baltic (Narvas nii häälekas Eesti Vabariigi keeleinspektsioon millegipärast kiirraudtee võõrkeelse nimetuse vastu pole protesteerinud?!)
Rail Baltic vajanuks tõepoolest liidrit, kes suutnuks mõistlikult selgitada, et raudtee on alati olnud vajalik Eesti arendamiseks, mitte hävitamiseks. Raudteest oli vaimustatud juba papa Jannsen, paljudest teistest haritud eestlastest rääkimata. Minu jaoks on veider argument, et vahepealt leiutati ometi lennuk. Jah, leiutati ja ka lend Marsile on varsti plaanis. Aga me kõik oleksime rabatud, kui homme algatataks suur kampaania Soome ja Eesti vahelise laevatee sulgemiseks! Noh, näiteks seepärast, et liiga palju laevu reostab ometi vett ja toob siia liiga palju välismaalasi! Aga raudtee vastu suunatud sõnasõda ei ole kahjuks tihti palju arukam. Kuna teaduslikult põhjendatud soovid raudtee asukohast on kahjuks hilinenud, siis praegune kiirraudtee „uputamine“ ei too tavalisele eestlasele kui tulevasele rongisõitjale küll mingit kasu. See oleks sama kasulik nagu parvlaeva „Estonia“ uppumine tomilainetes.

Rong on mõtlejatele
Tänaseks on aga just tänu projektijuhtide rahvakaugele ülbusele kiirraudtee üle rõõmustamine paisunud hoopis Rail Balticu vastaseks vihakooriks ja mõnede poliitikute ilmseks rõõmuks „pikamaarongi õhkulaskmisega“ rahvuspunkte teenida.
Teatavasti pole enamusel eestlastest üldse mingit maatükki, mida Rail Baltic saaks lõhki rebida, nii et lehmad ikka ühel ja sead teisel pool raudteed. Paljudel meist pole üldse mingit omandit peale isikliku toanurga ja mõne riidehilbu, aga meil oleks siiski piisavalt raha, et osta rongipilet ja sõita tõelise euroo­plasena läbi Baltimaade ja imetleda nende kolme riigi ilu läbi vaguniakende.
Kõik lapsed kogu maailmas armastavad „Harry Potterit“, kuigi paljud kirjanduskriitikud on seda armastust kirunud. Töötu ja vaene naiskirjanik mõtles oma noore võluri välja teatavasti just rongis, sest rong ongi neile, kes oskavad ja suudavad veel unistada. Lennuk on sama umbne ja tüütu nagu buss. Kõik lennujaamad on sarnased ja muutuvad üha ebameeldivamaks seoses meeletu ja inimväärikust alandava turvakontrolliga, kuigi terroriplahvatusi ikkagi ära ei suudeta hoida.
Rongiga hakkaksid sõitma mitte suuromanikud, vaid kõik meie inimesed – lätlased, leedulased, eestlased, kes ometi kord võiksid pikal teel teineteisega jutule saada. Jah, nemad ei hädaldaks, et ühed loomad jäävad ühele poole raudteed ja teised teisele poole, sest neil polegi loomi, pole suuromandit, pole enam alles peaaegu üldse mitte midagi, aga oleks olemas sõidurõõm, kui raudtee kord siiski valmis saaks. Ja sedagi väikest inimlikku rõõmu tahavad Rail Balticu vastu mässajad meilt kõigilt ära võtta, väites, et nad kaitsevat kaastundlikult kõiki Eestimaa elanikke.

Kes on rahvas?
On see tõesti kaastunne? Minu arvates ei kaitse nad kogu Eestit, vaid põhiliselt suuri maatükke, mida raudtee läbi lõikab, sest omand peab ikka tõesti suur olema, kui seda üks raudtee poolitada saab. Pealegi saavad need omanikud ka tohutuid hüvitusi, mida Eestimaa kurikuulsate seaduste ohvrid pole kunagi saanud.
Ma kirjutasin kõhklematult alla petitsioonile, mis nõudis kõigile hallipassilistele kodakondsust, sest sellega kaitstakse Eestimaa tuhandeid venekeelseid maksumaksjaid.
Kirjutasin alla ka petitsioonile, mis nõudis hüvitust neile sajale tuhandele eestlasele, kes kaotasid omandireformiga oma kodu, nad aeti tänavale või muudeti sundüürnikeks. Kõik need hüljatud pole tänaseni peaaegu mingit hüvitust saanud, erinevalt Rail Balticu läbi kannatajatest, keda on ootamas priske kompensatsioon oma omandi vähenemise, lõhenemise, killustumise eest.
Jah, kuigi ma mõistan hukka Rail Balticu juhtide täieliku mannetuse selle projekti õigeaegsel selgitamisel ja arutamisel, ei hakkaks ma eales kirjutama alla petitsioonile, mis nõuab Rail Balticu täielikku peatamist. Ehk tegelikult meie vabaduse peatamist - liikumivabaduse igal juhul! Sest kiirrong oleks võimas Baltimaade ühendaja. Ja just ühinemist - rongikaaslastest lätlaste, leedulaste, eestlaste ja kõigig teiste eurooplastega! - oleks meile kõigile väga vaja, sest me oleme muutunud väga kidakeelseteks ja samas vihasteks loosungite vibutajateks, kes vastaspoolt ära kuulata ei soovi. Pikamaarong ei inspireeriks aga mitte ainult häid romaane kirjutama, vaid ka tundide kaupa võhivõõraga innukalt ja siiralt rääkima, et veidigi oma mätta otsast kaugemale näha.

Vaadatud 1319 korda

Ole esimene, kes kommenteerib...
Jäta kommentaar
Korda turvakoodi