Kuus ajurveeda nippi eluenergia suurendamiseks

14.05.2019 19:30
Marta Roosipuu
Kommentaarid
0
Foto:

Lisaks joogale levib Lääne kultuuriruumis ka üha jõudsamalt Indiast pärit tervendamise ja terviseedendamise süsteem ajurveeda. Mis see on, ja kuidas end siis India iidsete tarkustega toetada? Toome välja kuus head vihjet, kuidas oma eluväge erksana hoida.

Selles iidses tarkustesüsteemis pannakse suurt rõhku salapärase eluenergia ojase (hääldub odžas) suurendamisele ja säilitamisele.

Mis see ojas on?
Kõige lihtsamalt öeldes ongi ojas sisemine energeetiline elusus, mis meid elusana ja tervena hoiab. Ajurveedaliku elustiili üheks peamiseks eesmärgiks loetaksegi selle algse eluväe säilitamist ning suurendamist, et olla tervem, rõõmsam, pikaealisem ning oma eluga paremas tasakaalus. Järgnevas loos toomegi teieni kuus võrdlemisi lihtsat võtet, kuidas elada nagu muistse India mõttetargad ning oma eluväge koguda ja kasvatada.
Oled sa kunagi kogenud, et on kohe selliseid päevi, mil palged õhetavad, silmad on selged ja säravad, ning sa tunned nagu säriseks õhk sinu ümber erksusest. Tunned, kuidas oled omas nahas täiesti kodus ning kõige ümbritsevaga kooskõlas, tekib selline kergelt õnnis ja erakordselt vaimuerk olek. Puhuti näib lausa, nagu poleks miski võimatu ning senistele probleemidele vupsavad pähe kõige lihtsamad ja lahendused. Pooled probleemid isegi ei näi enam probleemidena. Just need on ojase külluse sümptomid ning olgem ausad – kes ei tahaks end igapäevaselt nii tunda? Tegelikult on selle müütilise eluväega ühenduse saamine oluliselt lihtsam, kui pealtnäha paistab. Piisab vaid mõnede tänapäeva ajurveeda nippide lisamisest oma igapäeva ning eluväe tase hakkabki tasapisi tõusma.
Ajurveeda teadmiste kohaselt on ojas üks kolmest peenest eluenergia vormist sinu kehas. Ülejäänud kaks on praana ja tejas (häälda: tedžas) ning need mõlemad tulenevad ojasest, olles omalaadselt selle lisaenergiad. Kõik kolm vastutavad ajurveeda kolme põhilise olemisvormi ehk tridosha: vata, pitta ja kapha, loomise ja õige funktsioneerimise eest.
Vata tähistab energiate liikumist ja see paneb praana-nimelise eluväe läbi keha liikuma. Praana on elu hingus, iga meie tehtud hingetõmme, mis paneb hapniku meie kehas liikuma. Ojas omakorda toetab ja tugevdab praanat. Pitta on keha seedetuli, mida tuntakse ka agni nime all ja tejas omakorda ülipeen energia agnis, mis muudab toitained keha peenkudedeks. Tejas on ojase kuumuse ja valguse energia vorm.
Kapha on meie bioloogiline vee-element. See vastutab struktuuride, kasvu ja niisutamise eest kõigis meie keha seitsmes dhatus ehk kehakoe tüübis ajurveeda süsteemis. Ojas on kapha puhas vorm, see, mida me võiksime poeetiliselt kutsuda eluveeks või elumahlaks. Kui kapha dosha on tasakaalust väljas, siis hakkab see liigselt ojast kulutama, seega on just selle dosha optimaalne tasakaal meie keha ja elujõulisuse seisukohalt vaadatuna kõige olulisem.
Kindlasti ei ole see kiire ülevaade siin piisav, et saada täielikku ülevaadet inimese ülesehitusest ajurveedas ning igal huvilisel tasub seda põnevat valdkonda kindlasti veelgi sügavamalt uurida, kuid siiski on siin infot piisavalt, et liikuda edasi kõige lihtsamate nippide juurde, mida oma enese hüvanguks kasutada saab.

Kuidas ojas elu ja elusolemist kosutab?
Meie vitaalsus ehk eluenergia sõltub ojase olemasolust ning praana liikumise abil kontrollib see kõiki meie psühholoogiliste ja bioloogiliste funktsioonide toimimist. Kõige ilusam näide sellest on see, kuidas naise kaheksandal raseduskuul liigub ema eluvägi üle ka lootele. See on nagu bioloogiline armastuseavaldus, kus ema kingib osakese oma enese kõige sügavamast eluväest oma peagisündivale lapsele. Seetõttu on ka enne seda tähtaega sündinud beebidel niivõrd raske ellu jääda ja toime tulla.
Tuntud ja Läänes tunnustatud ajurveeda doktor dr. Vasant Lad on oma teoses „Ajurveeda: isetervenemise teadus” öelnud: „Ajurveeda aitab tervel inimesel tervist säilitada ja haigel inimesel seda taastada.” Ojasel ongi siinkohal kaitsefunktsioon – kui seda on palju, siis aitab see ennetada haiguseid ja kaitsta keha toksiliste energiate ning ainete eest. Kuid nii labaselt kui see ka ei kõlaks – mis liigub see kulub, seega kipub ojas ka üsna sageli otsa saama või napiks jääma. Mida vanemaks saame, seda vähemaks seda energiat meis ka jääb. Surmahaigust põdejate juures on selle energia kadu pea silmaga nähtav: nahk kisub kahvatuks ja hallikaks, silmad tuhmuvad üha enam ja enam ning inimese energiaväli ehk aura näib muutuvad üha ahtamaks ja tuhmimaks. Ka ebatervislikud eluviisid võivad meie kapha tasakaalust välja lüüa ning sõna otseses mõttes meie eluväe meist välja imeda. Loomulikult kehtib ka vastupidine – lihtsate ajurveedalike tervisenippide kasutuselevõtt aitab taastada kaotatud ojast ning ergutada keha.
Tugev ojas aitab kasvada ka inimese hingestatusel ja vaimsusel. Tundes end tervete ja tugevatena paikneme me ka hoopis kõrgematel energiasagedustel, mis soodustab hoopis paremat ja sügavamat ühendust nii metafüüsilise ilma kui ka meie endi hinge ja kõrgema minaga.
Seega pole enam vaja kauem põhjuseid otsida, miks mitte rakendada alltoodud nippe ja oma eluväge hoida ja kosutada.



Esimene nipp: veeda võimalikult palju aega looduses.
Ajurveeda järgi koosnevad nii meie füüsiline kui ka energiakeha mõlemad viiest elemendist ning iga element on meile eluliselt oluline. Need on universumi enese ehituskivid. Elementidega ühendusse astumine hoiab meie kehad tervena ning vaimu ühendatuna Emakese Loodusega. Jaluta metsas või rabas. Silmitse loojuvat päikest. Jaluta paljajalu kastemärjal murul. Pööra nägu taeva poole, kui vihma sajab. Löö käed laiali ja emba tuulepuhangut. Need on lihtsad ja armsad nipid, mis aitavad sul taas loodusega ühendust võtta ning kosutavad su hinge ja lisavad ellu väikese sähvatuse eheduse ilu.

Mis ojast mõjutab?
Samavõrra kui ojase taastootmine õigeid päevategevusi valides on oluline meie elu jätkuvusele, on ka selle kaotamise vältimine oluline meie tervise seisukohalt. Ajurveedat ja sellega kaasnevat elustiili uurides ei ole olulised mitte ainult jätkusuutlikud nipid ojase kasvatamiseks, vaid samuti tuleb enesele selgeks teha, mis ojast kulutab ning püüda liigseid kadusid vältida.

Näiteks kaotame me energiat läbi oma tajumeelte, seega tuleb meil hoolikalt jälgida, kuhu ja kuidas me oma energiat jaotame. Sellised meelt nüristavad tegevused, nagu klatš ja ülemäärane helendavate ekraanide vahtimine, röövivad sinu kehalt nii toitaineid kui ka eluväge. Samuti mõjuvad sellised tegevused närvutavalt meie vaimule ning sunnivad meid unustama meie kaasasündinud vajadust vaikuse ja loodusega kontaktis olemise järele.
Ületöötamine tekitab stressi ning ei jäta meile aega tervislike koduste toidukordade, piisava puhkuse ega füüsilise aktiivsuse jaoks. Samuti kurnavad keha energiaid ka ülemäärane seks, emotsionaalsed traumad ja läbielamised ning pidev ülemõtlemine ja muretsemine. Ilmselt ei ole tegelikult vaja mainidagi, kuid siiski – otse loomulikult kahjustavad meie eluenergiat ja kulutavad seda ka narkootikumid, alkohol ning toitainetevaesed rämpsroad. Samuti tuleks hoida silm peal oma igapäevastel ihuhooldusvahendeil, sest need, mis sisaldavad hulgaliselt sünteetilisi lisaaineid sunnivad taas meie keha loobuma tervest hulgast eluenergiast, mis peab võõrkehi kehale omasemaks aitama: sinna hulka kuuluvad kõik kreemid, šampoonid, pesugeelid ja ka hambapastad. Naftakeemia kasutamine mõjub meie kehadele ja imeb meist suure kohandumisstressi tõttu ojast välja umbes sama moodi nagu nafta puurimine mõjub meie koduplaneedile. Sobimatud ja kehale tegelikult mittevajalikud sünteetilised komponendid on toksilise energiaga, mis meie kehadesse sisenedes jääb toppama meie kudedesse, tekitades ama-nimelist nähtust, mis on oma olemuselt kleepuv, mürgine jääkaine, mis kipub eriti takerduma meie jäme- ja pärasoolde ning põhjustama seal igasuguseid haigusi. Üldjoontes on nii, et ükskõik millega liialdamine kulutab ka meie eluväge.

Istu maha, hinga sügavalt ja naudi ajurveeda eluviisi
Teine nipp: mediteeri
Mediteerimine on iseenesest lihtsalt iseenese vaatlemine. Igapäevane vaikselt suletud silmil omaette istumine võib meie ojasele üsnagi turgutavalt mõjuda. Meelerahu harjutused annavad meelele võimaluse seda koormavast infost vaikselt lahti lasta. Pole vaja mitte mingisugust mõtisklust. Mõtted lihtsalt voolavad meie meelde ning sealt välja nagu merelained (vahel võib see küll üsna tormi mõõtmed võtta) ning meil tuleb need kergelt distantsilt lihtsalt teadmiseks võtta, ilma kaasa minemata ja kohut mõistmata neid lihtsalt vaadata ning neil siis minna lasta. Selline meelevaikus ning enese sisse minek virgutab meie hinge ja vaimu. Samuti rahustab see kõiki kehaprotsesse ning annab füüsilisele kehale aega puhata ning end laadida. Seega toimub üheaegselt füüsilise keha laadimine ning meele puhastamine tarbetult tiirlevaist mõtetest. Pärast lühikest meditatsiooni on olemine kohe värskem ning meel selgem. Seega, kui võtame selle ajurveedast (ja veel nii mõnestki teisest mõtte- ja tegevuskoolkonnast) pärit lihtsa võtte kasutusele oleme lõpuks rahulikumad, ärksamad ja lõõgastunumad.

Kolmas nipp: hingamisharjutused
Joogast tuntud hingamistehnikad ehk pranajaamad on iidsete tarkade leitud viis ojase otseseks vaimuenergiaks muundamiseks. Õigesti sooritatud pranajaamad tekitavad energiavälja meie pealae kohal asuva kroonkeskuse kohal, mis kiirgab välja positiivset kõrgsageduslikku võnget. Hingamisharjutusi võib, olenevalt harjutuste iseloomust, teha mõnest minutist kuni mõne tunnini päevas. Regulaarne praktiseerimine tõstab ojase hulka meie kehas ning seega tugevdab ka meie energiaringlust praana kujul.

Neljas nipp: õpi olukordadega leppima
Võidelda selle vastu, mille muutmine ei ole meie võimuses on äärmiselt jõudu nõudev. Siin tasub võtta kasutusele jaatamise tehnika, mis näiteks hispaania keeles kõlab luulelise soovitusena: „siempre si” ehk alati – jah. See, ei tähenda muidugi, et kõigega tuleb nõustuda või elu ees kõrvad lonti lasta. Pigem tähendab see olukordade omaksvõttu ning valmidust olla paindlik ja osav. End mingist situatsioonist leides, tuleb olukorrale ausalt otsa vaadata ning nentida: „Jah, praegu on asjad nii.” See annab võimaluse ka küsida: „Kuidas ma soovin, et asjad oleksid?” ning „Mida ma saan täna teha, et asju soovitud suunas nihutada?” Sel moel liigume energiakulukast võitluslikkusest targa ja süsteemse tegutsemiseni. Nii nagu noor puu, mis tuulte ja aastaaegade ees küll paindub, kuid jätkab koguaeg kasvu ja rammu kogumist.

Loo ühendus kogu maailma armastuse lättega
Üks parimaid mooduseid elujõulise ojase saavutamiseks on armastus. Kogu armastus on meis juba olemas ühe konkreetse energiavormi ning lainepikkusena. See, mida tänases maailmas ja armastusfilmides armastuseks nimetatakse ei ole päris see. Meil tuleb taasluua ühendus puhta armastuse allikaga oma enese südame keskel. Kõik see, mida me anname ja võtame säilib meie kehades vaimse energiana. Kui praana ja tejas aitavad meie keha füsioloogilistel protsessidel toimuda, siis armastus on see, mis mõjutab otseselt meie elukvaliteeti ning seda, kuidas me oma elu kogeme.
Proovi armastuse allikaga ühenduse saamiseks näiteks järgmist asja. Leia endale mugav ja rahulik paik, kus istuda. Hinga rahulikult ja sügavalt ning jälgi vaikselt oma hingamist, kui oled rahu ja rütmi leidnud, siis suuna oma tähelepanu oma südamele – siiski mitte füüsilisele organile, vaid sellele kumavale punktile täpselt oma rindmiku keskel. Meenuta mingit aega, hetke või olukorda, mil sa tundsid selget ja puhast armastust. Pane tähele, millised aistingud sinu kehas selle peale tekkivad. See ongi sinu armastuse allikas.
Kui see on puhas ja meeldiv, siis keskendu sellele, jätkates rahulikku hingamist – selles kogemuses viibimine suurendab ojast. Lase sellel tundel tasapisi kogu su keha armastusega täita.

Viies nipp: harrasta südant avavat joogat
Lisaks tervisele ja pikale eale tugevdab rohke ojas meis ka kaastundlikkust, loomingulisust, rahumeelsust ja armastust. Meie energeetilise südame keskel asub väga väheses koguses üht väga erilist liiki ojast, seda kutsutakse shukralartav. Tehes teadlikult ning armastusele suunatud joogaharjutusi ja hingamistehnikaid aitab meil see meie energeetilist südamekeskust avada ning toidab seal paiknevat ülipeent shukralartavi, mille kogemine kutsub meis esile rahulikkuse ja rahulolu. Kui õpime teadlikult koguaeg oma südamekeskusega ühenduses olema, siis toidame sellega oma eluväge üha enam ja enam.

Ajruveeda ja toit
Me oleme see, mida me sööme ja tegelikult ei ole hea mõte kiirelt ja mõtlematult endale midagi sisse ahmida, isegi mitte siis, kui tegemist on tervisliku toiduga. Ajurveedas on õigesti valmistatud toit ravim. Toit ennetab, tervendab, leevendab ning taastab meie elujõulisust. Seega tuleks pöörata tähelepanu sellele, et söödav toidukraam oleks puhas, looduslik, mahedalt kasvatud ning sobilik meie dosha tüübile. Oluline on ka see, kuidas me toitu valmistame, töötleme ning sööme. Nimelt satub toitu ka see energia, mis valdab parasjagu toidu valmistajat, seega tasub alati kokata teadlikult ning tänumeeles.
Kuues nipp: söö teadlikult
Raamatu „Ajurveeda algajaile” autor Susan Weis-Bohlen soovitab meil kindlasti süües istuda ning suhtuda toidukordadesse kui teadlikesse enesehoole rituaalidesse. Näri aeglaselt ja ole ka mõtetega oma tegevuse juures. Kanna hoolt, et õhtusöök koosneks kõige hõlpsamini seeditavatest roogadest ning söö see vähemalt kolm tundi enne magama minekut.
Lisas tasub ka tähele panna, kas toidusedelis on piisavalt toiduaineid, mis ojast tõstavad. Sinna kuuluvad: mandlid, datlid, ghee ehk selitatud või, india pähklid, tahini, avokaado, maguskartul, kõrvitsaseemned, kookospähkel, kookosevesi, kookospiim ja kookosõli.

Lisanipp: isetehtud mandlipiimVärske mandlipiim annab nii head energiat kui ka kosutab ojast. Seda saab ka ise teha: võta 10 mandlit ja leota neid üleöö vees. Puhasta mandlid koorikust. Aseta need kannmikserisse koos 1 tassi piimaga (kas lehma, kitse või kookospiim), natukese jahvatatud kardemoni, tsipakese värskelt jahvatatud pipra ning ühe teelusikatäie meega. Lase kannmikseril segu 5 minutit purustada läbi segada ning joo saadud jook siis kohe ära.

Armastuse läte ajurveedas
Ojas on meie eluvägi. Soovitused selle suurendamiseks sisaldavad nii loodusega ühenduse loomist kui ka teadlikku hingamist, soovitavalt veel mõlemat koos. Kuid samavõrra oluline nagu on ojase suurendamine, on ka tähtis hoidumine sellest, mis seda kulutab ning loobumine meist elujõudu välja imevaist tegevustest. Kuigi praegu levib Läänes mõtteviis, et „kõike võib, aga mõõdukalt”, tuleks sellega siiski ettevaatlik olla, et sellest ei saaks libedat teed, mis lubab meil „mõõdukalt” oma eluenergiat sinna-tänna laristada ning enesele mõõdukuse sildi all lubada kiiret rahuldust vaid ajutisi lahendusi pakkuvate käitumisjoonte ja ainete abil. Sest isegi mõõdukais kogustes mürk on mürk ning sõltuvus kahjulikest ainetest kipub ligi hiilima ka tasapisi tarvitades. Selleks, et ajurveedat järgides haigustest hoiduda ning puhtaist allikaist energiat ammutada, tasub kasutusele võtta ka puhtad toidulisandid ja energia-allikad. Näiteks ajurveedas tuntud ashwaganda, mille toidulisandeid ka Eestis saadaval on. Samuti tasub uurida kohalike mahe-taimetarkade väedrooge.

Boonusnipp: ajurveeda hambapasta
Toksilistest kemikaalidest rääkides mainisime ka, et oluline on puhas hambapasta – suhu pandu ju imendub meie organismi veel eriti kiirelt! Seega, miks mitte segada enesele kokku oma enda looduspuhas hambapasta! Selleks sega omavahel kokku võimalikult mahedaist allikaist pärit:
1 – 2 spl kookosõli (timmi seda kogust nii, et tekiks sulle meelepärane konsistents)
3 spl söögisoodat1 spl meresoola
3 – 4 tilka mõnd eeterlikku õli (piparmünt ja münt annavad kõige värskema tunde)
Säilita pastat õhukindlalt suletavas anumas.
Ja ei jäägi üle muud, kui soovida kõigile enesearmastusest ja ojasest pakatavat kevadet!

Vaadatud 484 korda

Ole esimene, kes kommenteerib...
Jäta kommentaar
Korda turvakoodi