Borobudur – kolossaalne budistlik kultusehitis Jaava saare džunglis

12.07.2018 21:05
Allan Espenberg
Kommentaarid
0
Foto:

Nii grandioosseid ja kolossaalseid religioosseid pühamuid nagu Indoneesias Jaava saarel asuv Borobuduri tempel on maailmas vähe.

Sellegipoolest vajus ta varsti pärast valmimist unustuse hõlma ja mitme sajandi vältel teadsid vaid vähesed templi olemasolust. Huvitav on see, et Borobuduri rajamist alustasid hinduistid, kuid lõpetasid budistid.

Maailma üks suuremaid ­budatempleid
Umbes 1200 aastat tagasi (arvatavasti 7.-9. sajandil) Jaava saare keskossa püstitatud Borobudur on üks suuremaid budistlikke pühamuid, mis eales ehitatud. Üldjoontes kujutab ta endast loodusliku künka otsas asuvat hiiglasuurt astmelist püramiidi, mis on üle puistatud tuhandete silmapaistvate skulptuuride, bareljeefide ja kujukestega. Ainuüksi budakujusid olevat seal üle viiesaja: neid on kokku loetud 504, kusjuures neist 72 asuvad väikestes stuupades. Kompleksi pindala on poolteist hektarit.
Juba monumentaalse astmikpüramiidi esikülg ja üldvaade jätab kustumatu mulje. Mõne teadlase meelest meenutab Borobuduri põhiplaan mandalat, teiste meelest budismi püha lille lootost. Ruudukujulise alusega hiigelpüramiidi küljepikkus on 123 meetrit ja ta on kaheksaastmeline: viis alumist on ruudukujulised, kolm ülemist aga ümmargused, kusjuures iga järgnev astmik on eelmisest veidi väiksem ning templi ülemised astmed on kaunistatud kellukesekujuliste stuupadega. Püramiidi kõrgus on ligi 40 meetrit, kuid tänapäeval on ta siiski veidi madalam kui algselt.
Ehitise tipu moodustab suur stuupa, milleks nimetatakse buda usu kultusehitist, mis koosneb tavaliselt poolkerakujulisest kiviplaatidega kaetud kuplist ja kastitaolisest ülaehitisest. Seda hoonet ümbritseb harilikult reljeefidega kaunistatud kivitara, milles on igas ilmakaares portaal ehk ukseava koos kivitreppidega. Muide, aeg-ajalt on koguni arvatud, et Borobudur ongi üks ülisuur stuupa. Borobuduri stuupa ja pühamu üldse on mõneti ebatavalised seepoolest, et seal ei leidu siseruume, ükski galerii ega terrass pole kaetud katusega.
Borobuduris on kivvi raiutud tuhandeid ruutmeetreid reljeefe ja kaunistusi. Templi müürid on tihedalt kaetud mitmesuguste bareljeefidega, mis kirjeldavad budistide pühade raamatute sisu, Buddha ja teiste budistlike pühameeste elu, toonaste tavaliste inimeste eluolu, lahinguid ja tseremooniaid ning muud taolist. Bareljeefe on kokku üle kahe tuhande.
Borobuduri, mis eesti keelde tõlgituna tähendab “templit künka otsas”, peetakse üheks parimaks näiteks budismi religioonist, kunstist ja kommetest. Borobudur on lühend väljendist “Bhumisam Barabadura”, mille kaudtõlge kõlaks umbes nii: “sõnulseletamatu vooruste akumulatsiooni mägi”. Siiski ei poolda nimetatud tõlkevarianti mitte kõik teadlased, lisaks pole olemas piisavalt kirjalikke materjale ja allikaid, mis teeksid üheselt kindlaks Borobuduri tähenduse ja sümbolistliku olemuse.
Pealegi pole säilinud ka ühtki käsikirja, mis templi ehitamist kirjeldaksid, mistõttu on tänapäeva inimesel raske uskuda, et nii võimas rajatis püstitati juba rohkem kui tuhat aastat tagasi. Ehitustööd ise kestsid aga arvatavasti umbes sada aastat. Teadlased on välja arvutanud, et templi ehitamiseks läks vaja kaht miljonit kiviplokki, mis lõigati välja vulkaanilisest kivimist. Kuna tollal tsementi ei tuntud, siis ühendati kivid omavahel neisse tehtud lohkude ja kühmude abil.
Pühamu teenis inimesi veidi üle saja aasta. Selle läheduses toimus 1006. aastal võimas vulkaanipurse, mistõttu ellujäänud inimesed kolisid elama muudesse paikadesse ja tempel jäeti maha. Borobudur kattus osaliselt vulkaanituhaga ja ka taimed hakkasid müüride vahel vohama.
Kuigi templit kasutati lühikest aega, võib selle tähtsust pidada siiski üsna suureks, pidades silmas fakti, et selle ehitamisel on arvestatud India kultuuride kolme tähtsaimat sümbolit — püha mäge, mandalat ja stuupat. Tõenäoliselt oli ta omal ajal Jaava budistlik keskus.

Hinduistlikule alusele rajati budistlik tempel
Pühamu on kosmose skemaatiline esitus, niinimetatud mandala ehk sanskriti keeles “ring”. Läbinud madalamad terrassid, jõuavad palverändurid stuupasse, mis on antud juhul nn Absoluutsus, see tähendab korraga “kõik ja mitte midagi”. Ümber suure stuupa on 72 väiksemat stuupat, milles kõigis on budakuju. Stuupa on krooniks kogu pühamule, tee sinna viiks justkui mitmekesisusest ainulisusse, see tähendab, et allpool olevate asjade paljusus jõuab arengut pidi ühe ja kõige tähtsamani. Iga ring näitab mingit taset inimese vaimses arengus, mis lõpuks tipneb nirvaanaga. Nii võib öelda, et mööda ringset spiraali jõuab inimene piltlikult öeldes kõrgeima vaimse arenguni.
Borobuduri pühamu asub 42 kilomeetri kaugusel loodes Jaava saare keskosas olevast Yogyakarta linnast. Gigantse templi lasid kas 8. sajandi lõpul või 9. sajandi algul (aeg on vaieldav) ehitada Sailendra (Shailendra) dünastia hinduistlikud kuningad. Oma suurima võimsuse saavutaski Sailendra dünastia just sel ajal, 7.-9. sajandil, kuigi dünastia esindajad asusid Indoneesiasse juba 4. sajandil, minnes tülli perekonna teise haru, Chandella dünastiaga, mis rajas 7.-8. sajandil Indiasse hulga silmapaistvaid templeid ja monumente.
Tüli põhjustas asjaolu, et viimase dünastia liikmed olid truuks jäänud hinduismile, samas kui maapakku läinud dissidendid olid hakanud pöörduma budistlikku usku. Siiski polnud nad veel päris budistid, millest annab tunnistust kasvõi see, et sädeleva buda pühamu Borobuduri rajanud kuninga nimi oli Indra. Indra aga on teatavasti üks tähtsamaid hindu jumalusi, elevandina esinev Indra on vihma-, tormi- ja tuulejumal. Nimetatud fakt näitab, et Sailendra dünastia polnud veel päris kindlalt kummagi usundi poole kaldunud.
Huvitavaks infoks tuleb kindlasti pidada ka seda, et pühamu plaaniti esialgu kohalike hinduistide poolt hinduistlikuna, kuid mitmetel põhjustel ehitus seiskus ja Sailendra dünastia rajas pooleldi valminud hinduistlikule alusele peale budistliku templi. Ülesehitatud monument anti buda munkade käsutusse.

Jätkub ajakirjas...

Vaadatud 1900 korda

Ole esimene, kes kommenteerib...
Jäta kommentaar
Korda turvakoodi